DAS: Geen piloot is geen overmacht

Bij een overmachtsituatie, zoals zeer slecht weer, hoeft een luchtvaartmaatschappij aan passagiers geen financiële compensatie te bieden als een vlucht niet vertrekt. Een gebrek aan piloten is volgens DAS echter geen overmacht, schrijft de verzekeraar op zijn website. "Het is namelijk een organisatorisch probleem van Ryanair. De gevolgen kunnen niet worden afgeschoven op de passagiers. Van overmacht is pas sprake als de oorzaak van de annulering compleet buiten de luchtvaartmaatschappij ligt."

Nieuwe vlucht

En dus moet Ryanair over de brug komen, meldt DAS. Nu biedt de prijsvechter aan de ticketkosten van een geannuleerde vlucht terug te storten. Ook geeft de Ierse luchtvaartmaatschappij gedupeerde reizigers een kortingsvoucher. Dat is niet genoeg, oordeelt DAS. De verzekeraar zegt dagelijks vragen binnen te krijgen van passagiers of ze hiermee genoegen moeten nemen.

Bij een geannuleerde vlucht moet de luchtvaartmaatschappij ervoor zorgen dat er op korte termijn een nieuwe vlucht wordt geregeld. Vaak is dat de eerstvolgende vlucht, aldus DAS. "Ook kun je denken aan een extra vlucht of overboeking naar een andere maatschappij. […] Je kunt ook je geld terugvragen. Met dat geld kun je dan zelf een vlucht boeken." Als die vlucht duurder is, worden extra kosten doorgaans niet vergoed.

Huurauto en overnachting

Ook andere kosten komen in aanmerking voor vergoeding. DAS noemt de kosten van een niet gebruikte huurauto op de vakantiebestemming, annuleringskosten van de accommodatie en eventuele kosten voor een overnachting op het vliegveld en vervoerskosten naar de luchthaven. Deze kosten kunnen verrekend worden met de compensatie voor de annulering.

Bron: amweb.nl



Nieuwsoverzicht