Wat als je personeel ziek wordt?

Het liefst heb je al je medewerkers blakend van gezondheid op de werkvloer. Toch loop je altijd de kans dat een van je medewerkers (langdurig) ziek wordt. En dat kan je duur komen te staan! Wat als je personeel ziek wordt?
Doorbetalen tijdens ziekte
Wettelijk gezien ben je voor medewerkers met een vast dienstverband minstens twee jaar verantwoordelijk voor ten minste 70% doorbetaling van het loon. Daarnaast is in januari 2013 de Wet Bezava (Beperking Ziekteverzuim en Arbeidsongeschiktheid Vangnetters) in werking getreden. Dit betekent dat de uitkeringslasten van werknemers die ziek uit dienst zijn gegaan of die ziek worden binnen 4 weken na het einde van de arbeidsovereenkomst worden toegerekend aan de voormalig werkgever en dat je hen moet doorbetalen.
Ziektewetuitkering in specifieke gevallen
Als jouw werknemer ziek wordt, betaal jij zijn loon door. Gelukkig kun je in een aantal gevallen een
ziektewetuitkering aanvragen. Dit kan je altijd doen bij een zwangerschap, bevalling of orgaandonatie. Dit kan je soms doen bij een oudere, voormalig werkloze werknemer. Je kunt je hiervoor wenden tot het UWV.
Verzekeren of zelf dragen?
In sommige gevallen is ziekte te voorkomen. Het is dan ook goed om eens te kijken wat je zelf kunt doen om ziekte te voorkomen.
Lees daarover in dit artikel
Nieuwsoverzicht